Translate

2017. május 23., kedd

A Vaskapu és a Kazán szoros


A Vaskapu és a Kazán szoros

A Duna hajózhatóvá tétele egészen a Fekete tengerig, már a római korban is foglalkoztatta az embereket. Az Al-Duna medre sziklákkal tarkított vadregényes zúgóin lehetetlen volt hajóval átkelni. 
A „Kazán” elnevezés is innen ered: úgy tartották, hogy a víz mélyén hatalmas, forró üstök vannak, és azok miatt fortyog állandóan a víz. A hajózás megkönnyítésére Tiberius császár  a szoros jobb partján utat építtetett a hajók vontatásának elősegítésére, melyet később Trajánusz császár folytatott.
A történelem során, több helyen is alkalmazták ezt a módszert, gondoljunk csak a „volgai hajóvontatókra”. A római építmények pusztulása után a középkorban a hajózás gyakorlatilag alig működött, egészen a XIX. század elejéig. A Duna a Kárpátok déli áttörésénél volt legnehezebben hajózható.
Nobel találmányának köszönhetően Széchenyi István és Vásárhelyi Pál irányításával a sziklák lerobbantásával és meder mélyítésével, ill. a part mentén sziklába vágott út építésével elérték, hogy a korábbi 150 nap helyett évente 290 nap lett hajózható a Duna ezen szakasza. 
Alacsony vízállásnál a hajók rakományait szekerekre rakták és a part mentén létesített úton fuvarozták tovább, majd rakták vissza a hajókra.

Ma tábla jelzi a római császárok és Széchenyi emlékét, igaz az utóbbi már csak régi felvételeken látható, mivel víz alá került.



A munkálatokat már 1834-ben elkezdték, de egy év múlva abbahagyták, és csak 1856-ban nyílt lehetőség a folytatásra. A szabályozott szakaszt 1896-ban adták át. A szabályozás gigantikus mérnöki munkája, csak a Szuezi és a Panama csatornák beruházásaihoz volt hasonlítható.
Jules Verne a „Dunai hajós”, míg Jókai Mór az „Aranyember” című regényeiben emléket is állít a Dunán legyőzendő akadálynak. A 125 éve elhunyt Baross Gábor a heroikus munka során fázott meg, és 44 éves korában, 1892. május 9-én tüdőgyulladásban meghalt. A szabályozás során 85 munkás vesztette életét.



Ada Kaleh sziget egy korabeli képeslapon. A sziget legendája Kaleh szultán és Ada nevű felesége boldogtalan szerelméről szól.

A 1972-ben a Vaskapu vízlépcső megépítésével a Duna vízszintje jelentősen megemelkedett, biztosítva a hajózást az északi tengertől a Fekete tengerig. (Rajna-Majna-Duna csatorna)
A duzzasztás hatására helyenként 80 méteres mélységet elérő folyó elborította többek között a kis Ada Kaleh-szigetet, Orsova történelmi városrészét, és a Széchenyi utat.







A Kazán-szoros két részből áll. A felső a Nagy-Kazán-szoros, ami után átmenetileg kiszélesedik a folyó, majd újra összeszűkül: ez a Kis-Kazán-szoros. Közeledve a Kis-Kazán szoroshoz, a Mraconia öbölnél, egy sziklás hegyoldalban megpillantjuk Decebal dák király monumentális domborművét, melyet egy helyi oligarcha készíttetett pénzt nem kímélve.



Tovább hajózva a Mraconia kolostor mellett haladunk el, melynek érdekes története van. A régi, középkorban épült templom az orosz-osztrák-török háború során megsemmisült. 
1931-ben kezdték el a kolostor újjáépítését, ám az egészet elnyelte a vaskapui vízi erőmű. 1993-ban rakták le a legújabb kolostor alapkövét. A régi kolostorból csupán az ikonosztáz ajtói maradtak meg.



A csónakos turisták kedvelt helye a Veteráni-barlang, mely nevét Veteráni Frigyes osztrák tábornokról kapta.


 A folyó egy kanyarulatot vesz, mielőtt víztömege a Vaskapuhoz érne. Gyakorlatilag ez az a hely, ahol a Duna végleg kilép a Kárpát-medencéből.






Nézzünk meg egy videót:


                                                                                                   by vinpet
                                                                                                                                 Forrás: internet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése